محققان سوئدی روش جدیدی را برای بازگرداندن توانایی تولید انسولین در دیابت نوع 2 یافتند

9 اکتبر 2018- کشف جدید محققان سوئدی می تواند به بازگرداندن تولید انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.
محققان دانشگاه Lund در سوئد اظهار داشتند که راه بازگرداندن توانایی تولید انسولین به سلولهای بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مهار پروتئین خاصی به نام VDAC1 است.
در یک مطالعه ی کوچک محققان نقشVDAC1 را در بدن بررسی نمودند.VDAC1 با کمک یک ماده دیگر به نام ATP، انرژی را در سایر قسمت های سلول آزاد می کند تا از آن برای ترشح انسولین استفاده شود.
با این حال، از آنجائیکه در افراد مبتلا به پیش دیابت، مقدار زیادیVDAC1  به دلیل بالا بودن قند خون تولید می شود، حجمVDAC1  بیش از حد بالا می رود و مانع از فرآیند تولید انسولین می شود.
در این تحقیق، دانشمندان VDAC1 را در سلولهای بتای اهدا شده از جسد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مهار کردند.این کار، توانایی سلولهای بتا را در تولید انسولین به آنها بازگرداند و انتشار انسولین توسط آنها به حالت عادی بازگشت.
این آزمایش در موش هایی که به طور ژنتیکی دستکاری شدند تا به دیابت مبتلا گردند، تکرار شد. پس از پنج هفته، موشها همچنان به تولید انسولین ادامه دادند، این نتایج به این معنا است که آنها به دیابت مبتلا نشده اند.
پروفسور آلبرت صالحی، سرپرست این پژوهش گفت: هدف ما این است که بتوانیم داروی مهار کننده ی VDAC1 را در اختیار افرادی که به تازگی دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده است، قرار دهیم تا سلول های بتا بتوانند عملکرد خود را حفظ کرده و همچنان به تولید و ترشح انسولین ادامه دهند یا حتی بتوانیم از پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع 2 جلوگیری کنیم.

پروفسور صالحی افزود: این یک مطالعه ی کوچک بر اساس اهدای سلول از جسد 6 فرد مبتلا به دیابت نوع 2  و همچنین تعداد محدودی آزمایشات حیوانی بود، ما به مطالعات بیشتری برای بررسی مهارVDAC1  بر کلیه، قلب، عضلات و بافت چربی نیاز داریم، اما به هر حال نتایج تا حدی امیدوار کننده بوده است که ما اختراع استفاده از این ماده ی فعال را در زمینه ی دیابت ثبت کرده ایم.
آنها همچنین از این ماده بهمراه متفورمین استفاده کردند و تاثیر مشابهی را بدست آوردند.
این یافته ها در مجله علمی Cell Metabolism منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/swedish-study-finds-new-way-to-restore-insulin-production-in-type-2-diabetes-94558329.html